lördag 31 juli 2010

"kristins sommarprat och rödvin; någonstans där man erbjuder potatismos på pizzan"

Andra dagen av onyttigheter på en soffa. Ledigheten påverkar min livsföring i en negativ riktning. Idag, dock, Britts gröna engelska soffa i furlulund. Hennes hem är som att på allvar befinna sig i 68-rörelsen. Att vandra i hennes kök är som att vara med på ett gruppåtta-möte hemma hos ebba W B. Att soväta onyttigheter i hennes soffa känns i alla fall lite mer bohemchic än om jag hade gjort dito i en ikeasoffa.

Det andra som måste framhållas som en fördel med Britts hus är kulturen som fullkomligt äger bordskivorna. Den är överallt! Idag har jag läst två böcker (men inte så mycket den jag själv hade med mig och borde ha läst). I alla fall... den första, Fult folk, behandlar Sverigedemokraterna, på riktigt. Deras väljare talar klarspråk och invandring, parker och barnafödande som välgörenhet:"Hon säger sig också vara beredd att ta mer ansvar när hon och pojkvännen får barn. Hon är redan barnsugen, men pojkvännen tvekar, trots att han är nio år åldre. Annie tycker att det vore synd om han missade att få barn bara för att han tycker det verkar tungt."

Bok nummer två, Tala om klass, är boken om mitt liv -- något annat vore löjligt att påstå: "En klassresenär 'spelar match på bortaplan' hela sitt liv. Pendlar mellan dåligt självförtroende och övermod, känner sig inte hemma vare sig i den nya eller gamla klassen. En klassresenär ser klass, tolkar samhället från ett underifrånperspektiv och från ett medelklassperspektiv, helt enkelt för att hon kan det. Klassresenären har dubbla kompetenser och därigenom ofta dubbla styrkor."

Nu ska jag börja plocka in katterna från trädgården och sen bege mig ut på min katt-hemtjänst-i-Lund-runda med Jans röda ford. En vacker lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar